• Janine

Superpowerrr

Een andere pelgrim had bedacht om te gaan koken en nodigde onder andere ons uit om mee te eten.

De halve albergue wordt leeg gehaald om een tafel met stoelen te creëren. Het wordt een Italiaanse maaltijd op Italiaanse lange tafel manier.

Echt ontzettend leuk!

Maar daarna ben ik ontzettend moe en ga ik naar bed. Ik kon nog net een verhuizing naar een benedenbed doen voordat een net aangekomen Spanjaard dat deed.

Er is tijdens het eten een hoop wijn gedronken dus dat zal vast een snurkfestijn worden.

Maar ik merk er niets van, ik slaap prima, al wordt ik een paar keer wakker met dat ik het ontzettend warm had.

De halve zaal is al leeg als ik wakker wordt en op m’n gemak pak ik m’n tas in.

Ik voel me goed en ik ga op weg.

De mist hangt nog in het dal, zo mooi!

Het eerst deel gaat langs de doorgaande weg, het loopt prima. Dan gaat de route van de doorgaande weg af de natuur in. Tussen de bomen en met uitzicht op de bergen. Het pad daalt vooral af. Mijn linker schouder houdt zich nog koest, het lopen met de stokken gaat goed.

Na 5 km kom ik de 2 Italianen tegen welke even rusten op een bankje.

Ik wens ze buen camino en loop verder. Het gaat prima, zeker in vergelijking met de worsteling van gisteren.

Het pad daalt af, inmiddels heb ik 1 stok aan m’n tas gehangen en loop ik alleen met de rechterstok.

Mijn schouder speelt zo af en toe op en het voelt even beter om met 1 stok te lopen.

Ik maak m’n stok langer en zet de afdaling in.

Ik passeer een klein dorpje maar er is nog geen beweging. Op weg maar het volgende dorp. Een klim over een pad dwars door de natuur, soms wat lastig lopen met veel grote stenen. Maar het is mooi. Aan het einde van de klim loop ik een dorpje in, en ga bij de kerk even op de trap zitten. Inmiddels 9,5 km op de teller. En het ging heel goed.

Ik eet wat en ga weer op weg. Ik doe m’n dunne jasje uit en ga verder in t-shirt, inmiddels loop ik al dagen in een korte broek. Wat ik inmiddels als ik m’n sokken uit heb niet meer kan verbergen 😂.

De route gaat verder door een aantal dorpjes. Er zitten nog 2 stevige klimmetjes in. Maar niet te vergelijken met 400 meter klimmen van eerdere dagen. Het pad gaat langs beekjes en door veel groen.

Ik had besloten zo bij de 14 kilometer even te gaan zitten. Ik ben op zoek naar een plekje als een Duitser naast me komt lopen. De Duitser die gister gekookt heeft. We komen gezellig aan de praat en van mijn voornemen om te stoppen komt niets meer terecht. Hij past zich aan aan mijn tempo en samen lopen we op. Hij maakt veel foto’s dus regelmatig staan we even stil. Daarom vraag ik ook maar of hij een foto van mij wil maken.

Voor ik het weet zijn we in het A Laxe, het dorp waar de albergue voor vandaag is. Even zoeken we naar een bar, lopen langs de albergue maar deze is nog niet open. 500 meter aan de doorgaande weg is een bar. Er zit nog een pelgrim. Even koffie en een gezellig praatje. Maar allebei gaan ze nog 7 km door, dus blijf ik alleen in de bar. Ik bestel nog een drankje en ga buiten in de zon zitten met m’n puzzelboekje.

Toen ik aankwam bij de bar had ik 19 km gelopen in nog geen 4,5 uur. Echt zo bizar, hoe moeilijk dat het gister ging,hoe makkelijk het vandaag ging. Ik denk dat ik het er vannacht grotendeels uitgezweten heb. De verkoudheid is nog niet over maar vraagt niet zoveel energie meer.

Ik had met alles rekening gehouden maar niet met dit.

Na een poosje komt Jannieke ook aan en eten we menu del dia. Waarna we naar de albergue lopen. Het is inmiddels 15.30 maar er is nog plek genoeg.

Eerst lekker douchen en daarna m’n was doen. Ik denk de laatste keer deze reis, al m’n sokken en shirts gewassen, genoeg voor de rest van de reis. Al vind ik dat niet erg want het was niet mijn meest favoriete klusje, voor sokken wassen das een rotklusje.

Vandaag was nog de langste afstand om te lopen. De komende dagen zullen rond de 16 km zijn.

Dus alle tijd om rustig aan te doen en te genieten van de laatste dagen. Woensdag hopen we aan te komen in Santiago! Zo gaaf, zoveel zin in!